Карта сайту

Верховна Рада підтримала законопроекти про «кешбек» та «РРО в смартфоні»

11.09.2019
10 вересня 2019 року Верховна Рада України прийняла за основу законопроекти «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» та «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг».
 
Законопроекти пропонують запровадити ряд мотиваційних заходів для споживачів, щоб вони контролювали проведення розрахункових операцій продавцями та надавачами послуг через реєстратор розрахункових операцій (РРО), а для продавців – низку заходів для спрощення користування РРО і підсилення відповідальності за відмову це робити. Так, норми про «кешбек» передбачають, що споживач, який здійснив покупку на суму понад 100 грн. та отримав чек, має можливість перевірити його на автентичність, і якщо виявиться, що розрахунковий документ в електронній формі не переданий контролюючим органам, написати скаргу, на підставі якої може бути призначена перевірка. Якщо перевірка підтвердить, що продавець порушив порядок проведення розрахункових операцій, його оштрафують, а покупцю повернуть 100% вартості придбаних товарів.
 
Водночас для спрощення застосування РРО продавцями та надавачами послуг їм надається можливість використовувати програмні РРО як разом з класичними, так і замість них. Зареєструвати програмний РРО можна буде через електронний кабінет у режимі он-лайн без подання будь-яких реєстраційних документів. Проектом передбачена також можливість створення розрахункового документа в електронній формі у вигляді QR-коду для зчитування, який можна отримати електронною поштою.
 
Для порушників вимог використання РРО суттєво посилюють відповідальність:
  • за невидачу розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, проведення розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів – з 1 грн. до 150% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг), але не менше 850 грн. – за порушення, вчинене вперше, та із 100% до 250% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг), але не менше 1700 грн. – за кожне наступне вчинене порушення; 
  • з 340 грн. до 850 грн. за порушення використання розрахункової книжки у визначених випадках або використання з порушенням встановленого порядку КОРО, в тому числі строків їх зберігання;
  • з 170 грн. до 850 грн. за порушення порядку створення (друкування) контрольної стрічки або виявлення спотворення даних про проведені розрахункової операції, інформація про які міститься на такій контрольній стрічці;
  • з 85 грн. до 850 грн. за проведення розрахункових операцій через РРО та/або програмні РРО без використання режиму попереднього програмування найменування кожного товару (послуги) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товару (послуги) та обліку їх кількості;
  • з 170 грн. до 340 грн. за порушення встановленого порядку проведення розрахунків через каси підприємств, установ і організацій, в яких ці операції повинні проводитися з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій у встановленому порядку, або у разі порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті;
  • з 1700 грн. до 8500 грн. за застосування при здійсненні розрахункових операцій РРО та/або програмних РРО, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника;
  • з 170 грн. до 850 грн. за неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО та/або програмних РРО по дротових або бездротових каналах зв'язку, в разі обов'язковості її подання.
 Законопроект також пропонує поетапно запровадити обов’язкове використання РРО для таких груп платників податків: 
 
через 6 місяців з дати опублікування Закону:
для всіх суб’єктів господарювання, які здійснюють реалізацію:
  • ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  • уживаних товарів.
 з дня набуття чинності Законом до 31 грудня 2020 року:
 для платників єдиного податку ІІ-IV груп, обсяг доходу яких за рік перевищує 1 млн грн та які здійснюють:
  • реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
  • реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  • реалізацію уживаних товарів;
  • діяльність із забезпечення стравами та напоями;
  • діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, надання інших послуг бронювання та пов'язану з цим діяльність;
  • діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування;
  • реалізацію деталей та приладдя для автотранспортних засобів, при продажу яких застосування РРО є обов’язковим відповідно до переліку, який затверджується Урядом.
з 01 січня 2021 року:
  • для всіх платників єдиного податку ІІ-IV груп.
 
Що це дасть?
  • спрощення та здешевлення процесу застосування РРО;
  • підвищення податкової свідомості громадян та рівня податкової дисципліни суб’єктів господарювання, захист інтересів споживачів;
  • поліпшення ефективності контролю з боку держави за встановленим порядком проведення розрахункових операцій за участю споживачів;
  • можливість перевірки електронних чеків створить можливість забезпечення контролю за проведенням розрахункових операцій з боку суспільства;
  • суспільний контроль унеможливить діяльність несумлінних платників податків і в той же час відкриє шлях для розвитку діяльності сумлінних суб’єктів господарювання;
  • сприятиме детінізації обігу готівки в роздрібній торгівлі.