28.11.2019 Департаментом адміністративних послуг та споживчого ринку ХМР спільно з науково-дослідним центром ХДУХТ «Економічні проблеми розвитку підприємництва в Україні» під егідою Академії економічних наук України в межах реалізації Програми підтримки розвитку підприємництва у м.Харкові на 2018-2022 роки проведено круглий стіл на тему: «Роль бізнес-об’єднань у формуванні діалогу між підприємництвом та міською владою».
Учасники круглого столу обговорювали сутність, еволюцію становлення та проблеми розвитку ділових об’єднань в Україні як представників інтересів підприємців та новаторів законодавчих змін, розглянули приклади успішних адвокаті – кампаній у регіонах, завдяки яким вдалося досягнути позитивних змін у регулюванні на місцевому рівні, ознайомились з досвідом функціонування бізнес-об’єднань у місті Харкові.
У доповідях учасників круглого столу було представлено сутність функціонування бізнес-об’єднань в Україні як громадських організацій, що надають різноманітні послуги, допомагають розвиватися та відстоювати права підприємствам, які є їх членами, представляють їхні інтереси, консультують, надають інформацію, організовують форуми та зустрічі, здійснюють спільні закупівлі тощо. Важливою стороною у діалозі між підприємництвом та міською владою є роль бізнес-об’єднань в організації зустрічей представників малого та середнього бізнесу з урядовцями та народними депутатами, представниками органів місцевого самоврядування, в адвокації законодавчих змін.
На сьогодні не має чіткої статистики про кількість бізнес-об’єднань, рівень членства у них підприємств та їх діяльність в Україні. Цей сектор представлений об’єднаннями різних видів та функцій. Українські бізнес-асоціації об’єднують бізнес різних галузей та розмірів.
Допомогу підприємцям також надають торгово-промислові палати, які напряму не відносяться до бізнес-об’єднань, але функціонально наділені правами посередників між бізнесом та владою, та їх діяльність регулюється певним законодавством. Діяльність Харківської торгово-промислової палати як громадського об’єднання спрямована на надання допомоги підприємцям у відкритті підприємства, веденні ЗЕД, проведення маркетингових досліджень ринку, штрихове кодування, захист підприємців (юридичні консультації, форс-мажор, представництво інтересів в господарських судах, спори с державними органами, досудове урегулювання спорів, медіація, захист інтересів в спорах з іноземними контрагентами); у своєму складі вона має Центр Інформаційної Підтримки Бізнесу, заснований за підтримки ЄБРР у рамках ініціативи ЄС EU4Business, спрямований на надання всеохоплюючої підтримки розвитку МСБ, зокрема інформування бізнесу про існуючи для нього можливості на ринку.
Під час круглого столу виникла дискусія щодо ефективності бізнес-об’єднань у посередництві між бізнесом та владою для захисту інтересів бізнесу під час порушення прав підприємців, у тому числі при проведенні обшуків, та «непропорційності обсягу вжитих процесуальних заходів», допомогу підприємствам при спробах рейдерського захоплення їх корпоративних прав. Інструментами допомоги з боку бізнес-об’єднань є участь у підготовці публічної заяви, скарги до Міністерства юстиції, проведенні прес-конференції, переговорів з державними органами, звернення до посадових осіб та вирішення конфліктних ситуацій, проведення інструктажів щодо комунікації з органами влади та державного контролю, а також акцій прямої дії (збір підписів, протести).
Також учасники круглого столу ретельно оговорили досвід та приклади взаємодії підприємництва та міської влади за участю харківських бізнес-об’єднань, таких як Асоціація «Бізнес-партнерство», Східноукраїнська Асоціація сприяння підприємництву, Галузеве об’єднання роботодавців «Торговий Альянс», Спілка підприємців Харківської області, Об’єднання підприємців торгівлі та громадського харчування Харківської області «Торгова єдність» та інших.
За підсумками публічних обговорень учасники круглого столу підкреслили, що перевагами членства у бізнес-об’єднаннях для підприємництва є їх використання як майданчиків для діалогу з державою; послуги з менторства та ґранти, які вони мають можливість там отримати; ділове та неформальне спілкування між учасниками (нетворкінг) та з успішними підприємцями; отримання практичних знань та досвіду від них; обмін та налагодження ділових контактів.